Del siden
 
       
 
 

Bachelor i International Hospitality Management

Vil du have en ledende rolle i at udvikle oplevelsesbranchen

Vil du være leder i oplevelsesindustrien, stå i spidsen for et hotel eller udvikle turisme og oplevelsesindustrien til det næste niveau? Så opgradér din korte videregående uddannelse med en overbygning. Top-up-bacheloruddannelsen i International Hospitality Management klæder dig på til de store job i oplevelses- og servicebranchen.

Med professionsbachelor-overbygningen vil du ofte få job som leder, driftsansvarlig eller anden stilling med stort ansvar. Du vil kunne finde job i mange forskellige kroge af oplevelses og turisme-industrien samt andre brancher, da service og ledelse er universelt. Og du kan naturligvis både finde job i Danmark og udlandet.

 

Fakta

Titel

Bachelor top-up i International Hospitality Management

Uddannelsesniveau

Mellemlang videregående uddannelse (top-up), 90/210 ECTS-point

Varighed

1½ år

Praktik

3 måneders SU-berettiget praktik

Studiestart

August/september

Uddannelsesby

Randers

Undervisningssprog

Dansk (Uddannelsen findes også på engelsk)

Tilmelding

Find blanket via international side

Indhold og opbygning

Uddannelsen til Bachelor i International Hospitality Management kombinerer teori og praktik. To semestre foregår på erhvervsakademiet. Her vil du møde undervisning på hold, som er praksisorienteret og virkelighedsnær. Fx tager vi på konferencer samarbejder med virksomheder i branchen.

I praktikken skal teorierne for alvor afprøves. Efter praktikken mangler du kun bachelor-projektet og den afsluttende eksamen.

Uddannelsens kerneområder

  • Økonomi

    ”Økonomi” giver dig solidt overblik over, hvordan du skal håndtere området i et job. Du lærer fx at lave regnskaber og at lægge et budget.

    Du lærer også om finansieringer og investeringer og om, hvordan du planlægger og optimerer økonomien.

  • Ledelse

    Her lærer du blandt andet at være den gode leder. Fx lærer du, hvordan du er en god personaleleder, som sikrer en god work-life-balance for dine kommende medarbejdere.

    Du lærer også at evaluere dig selv som leder og du lærer, hvordan du afhjælper eventuelle konflikter mellem personale.

  • Videnskabsteori og metode

    Her vil du lære at reflektere over det fag, som du er godt på vej til at gøre karriere inden for. Fx vil du lære at lave videnskabelige undersøgelser, analysere resultatet og formidle det korrekt i en rapport.

  • Strategi

    Hvilke strategiske udfordringer har vi, hvordan løses de og hvordan udvikler man en strategi? Det er blandt andet det som ”strategi” vil klæde dig på til at besvare for en given virksomhed eller organisation.

  • Kulturforståelse og gæsterelationer

    Service er altafgørende i oplevelses- og turismeindustrien, og hvordan du leverer den bedste service over for gæster og kunder fra forskellige kulturer lærer du her. Det handler blandt andet om kommunikation – både det talte og usagte.  

Retninger

På 1. semester skal du vælge en retning at specialisere dig i. Retningen fylder i alt 5 ECTS-point ud af de i alt 90 ECTS-point, som uddannelsen giver.

 

Praktik

For at skabe den rette balance mellem den teoretiske viden du opnår og din evne til at omsætte den i praksis, skal du som Bachelor i International Hospitality Management i praktik i tre måneder i en virksomhed eller organisation i løbet af din uddannelse.

 

Med praktikforløbet vil du opleve, hvad du kan bidrage med i en jobfunktion, og perioden vil give dig et realistisk billede af, hvordan det vil være at komme i job efter endt uddannelse. Og ikke mindst vil den give dig joberfaring.

Som Bachelor i International Hospitality Management kan du komme i praktik inden for det brede område som service- og oplevelsesindustrien er. Fx kan du komme i praktik på et hotel, i en restaurant, i en sportsklub, hos en festival, hos en forlystelsespark eller på et turistkontor. Der er masser af muligheder.

Praktikperioden er ulønnet og SU-berettiget.

 

Du finder i tæt samarbejde med din praktikvejleder en praktikplads, og sammen med praktikvirksomheden opstiller I nogle rammer og kriterier for praktikken. Alle praktikvirksomheder og praktikaftaler bliver godkendt af Erhvervsakademi Dania, så du er sikker på, at du får det ønskede udbytte ud af dine tre måneders praktik, som kan foregå i Danmark eller udlandet.

 

Et af de redskaber, vi stiller til rådighed, er vores praktikportal, hvor du som studerende kan oprette et CV, og hvor virksomheder kan slå praktikstillinger op. Praktikportalen er vellidt og meget brugt af vores studerende og virksomheder

Hvad kan jeg blive?

Med en uddannelse som Bachelor i International Hospitality Management er du godt rustet til en ledende karriere i særligt turisme- og oplevelsesbranchen.

 
 

Du kan fx blive

  • Hotelmanager
  • Turismechef
  • Restaurantmanager
  • Eventchef

Adgangskrav og optagelse

  • Adgangskrav

    For at blive optaget skal du have bestået en af følgende videregående uddannelser:

    På den adgangsgivende videregående uddannelse skal du have afsluttet faget økonomi og den afsluttende hovedopgave med karakteren 4 eller højere. 

    Undtagelsesvist optager vi også studerende som ikke direkte opfylder karakterkravene. Det sker ud fra en samlet vurdering af karaktererne fra den adgangsgivende eksamen, erhvervserfaring og motivation.

  • Optagelsesprocedurer

    Når du har uploadet din ansøgning, vil vi gennemgå den og se om alle relevante bilag er med. Alle ansøgere bliver, via e-mail, inviteret til et interview. Det er en betingelse for en eventuel optagelse, at du deltager i interviewet, hvis formål er at afdække din motivation for at søge ind på studiet.

    Inden udgangen af juni vil vi give dig besked på, om du er optaget på studiet, og du får en kort frist til at acceptere studiepladsen. Hvis du ikke accepterer studiepladsen inden fristen, bliver den tilbudt en anden ansøger.

  • Ansøgningsfrister

    Du skal søge om optagelse på top-up bacheloren senest 25. juni kl. 12:00. 

  • Søg digitalt

    Du skal udfylde blanketten, som du finder under facts på den internationale side

  • Studiepladser

    Der er på den danske og engelske udgave af uddannelsen sammenlagt 26 pladser.

Studieliv

 

Hos Dania er undervisningen virkelighedsnær og nærværende. Det betyder fx at du oftest modtager undervisning på mindre hold, hvor der er plads til, at du kan stille spørgsmål undervejs i undervisningen, så du kan få så meget viden med dig, som overhovedet muligt.

 

Dermed bliver springet for dig så blidt og naturligt, at du måske ikke oplever det ud over, at du lærer en hel del mere. Og det giver et nærværende studiemiljø, hvor underviserne går op i, at du trives og bliver dygtig.

Vi er ikke bange for at gå en ekstra mil for at du skal trives som studerende. Vi tror nemlig på, at ingen kan lære optimalt, hvis de ikke har det godt. Derfor vil du møde undervisere som både kærer sig om din faglighed og dit øvrige velbefindende. Hos os er der plads til alle.

 

Internationale muligheder

 

Drømmer du om at arbejde uden for Danmarks grænser? Har du altid været fascineret af andre kulturer? Og har du også fundet ud af, at det virkelig giver plusser på CV’et, når man har været i praktik eller studeret i udlandet? Så tjek dine internationale muligheder, som studerende på Dania.

Ekstra tilbud

Både før og under dit studie tilbyder vi dig noget ekstra. Vi vil nemlig gerne give vores studerende de bedste forudsætninger for at få en god studietid hos os og en god karrierestart. 

Før du starter hos Erhvervsakademi Dania tilbyder vi derfor en række forskellige studieforberedende kurser, og under dit studie kan du vælge at supplere din uddannelse med ekstra viden, så du står endnu stærkere som nyuddannet. 

Bliv klar til studiestart med et studieforberedende kursus

Forud for studiestart i efteråret tilbyder vi i august måned altid flere kurser, som har det formål at hjælpe dig til at få en god start på din uddannelse hos os.

Vi har primært korte uddannelser, så du bliver præsenteret for teori, øvelser og opgaver fra første dag på studiet. Derfor oplever mange, at det er en stor fordel at starte med et studieforberedende kursus. Det er selvfølgelig frivilligt, men mange har stor glæde af det. 

Hvis du ender med at blive optaget på baggrund af en individuel kompetencevurdering, hvori det er en betingelse, at du gennemfører et bestemt studieforberedende kursus, så forventer vi, at du tilmelder dig og deltager. Alternativt kan du gennemføre et tilsvarende gymnasielt supplerings-kursus.

Se de forskellige kurser.

 

Stå stærkere med et ekstra fag

Har du overskud og lyst til det i dagligdagen,  tilbyder vi dig at læse et akademifag hos os sideløbende med din fuldtidsuddannelse. 

Et akademifag vil give dig noget ekstra til CV'et, og kan lette dit arbejde med at finde praktikplads under og job efter endt studie. 

 

 

Vi tilbyder i udgangspunktet ekstra akademifag på alle vores campusser i foråret og efteråret. Du er selvfølgelig velkommen til at læse fag på et andet campus end der, hvor du læser din fuldtidsuddannelse. 

Kontakt og vejledning

 
Studiesekretær
Randers
 
Studiekoordinator
Randers

Praktiske oplysninger

  • Uddannelsens niveau

    Mellemlang videregående uddannelse på 120+90 = 210 ECTS-point

    Uddannelsen til Bachelor i International Hospitality Management er inklusiv den adgangsgivende uddannelse en mellemlang videregående uddannelse.

    I den officielle kvalifikationsramme over livslang læring ligger uddannelsen på niveau 6 af 8. Du kan efterfølgende læse videre på niveau 7 og slutteligt 8, som er forskergraden.

    Uddannelsesstigen er nem overskuelig i en visualiseret udgave.

  • Læs videre

    Som Bachelor i International Hospitality Management kan du læse videre på forskellige uddannelser i Danmark og i udlandet.

    Mulighederne for videreuddannelse som Bachelor i International Hospitality Management udvikler sig løbende, og hvilke muligheder du har, vil også afhænge af, hvad du i øvrigt har af uddannelse og erfaring.

  • Økonomi og SU

    Uddannelsen er SU-berettiget. Du kan læse mere om SU på su.dk.

    Bor du i lejebolig kan du muligvis få boligstøtte af din bopælskommune. Dine specifikke muligheder må du forhøre dig om hos din kommune.

  • Studiebolig

    Alle vores campusser er beliggende i byer, hvor du som studerende har god mulighed for at finde en bolig til SU-venlige priser.

    På campussiderne, som tilbyder denne uddannelse, kan du læse vores lokale personales gode råd om bolig i netop den by.

     

    Randers

  • Studieture

    På professionsbachelor-top-up'en i International hospitality Management er vi altid på studietur til konferencen "EuroCHRIE", som finder sted forskellige steder i Europa.

  • Eksamen

    I løbet af din studietid vil du møde forskellige prøver og eksamener, nogle vil være skriftlige mens andre vil være mundtlige. Din uddannelse slutter altid med en afsluttende opgave, som du efterfølgende skal forsvare til en mundtlig eksamen.

    I studieordningen kan du se flere detaljer for eksamener og prøver under uddannelsen.  Du kan også læse mere i eksamensreglementet.

  • Bøger

    Inden du starter og før hvert semester, vil du modtage en liste over litteratur, som du skal anskaffe dig.

    Nogle køber bøgerne fra ny, mens andre finder noget af litteraturen brugt eller låner sig til det. Udgifter til undervisningsmateriale som bøger og anden litteratur skal du selv betale.

  • Hjælp hvis jeg er ordblind eller har andre særlige behov

    Du har mulighed for at få hjælp via Specialpædagogisk Støtte-ordningen (SPS), hvis du har brug for ekstra hjælp til at kunne gennemføre uddannelsen på samme vilkår som andre. Læs mere om SPS.

  • Studieordning samt andre informationer

Undervisere

 
Uddannelseschef
Randers
 
Lektor
Randers
 
Studiekoordinator
Randers

Du kan også overveje at læse

Hjalp denne side dig?