Vil du arbejde med kreativitet i markedsføring og kommunikation?
Vil du arbejde med storytelling, visuel kommunikation, audiovisuel produktion og videomarkedsføring? Så er uddannelsen som markedsføringsøkonom inden for den visuelle retning lige noget for dig.
Som uddannet markedsføringsøkonom med en visuel retning kan du få forskellige job inden for markedsføring, kommunikation og storytelling i både danske og internationale virksomheder i mange brancher eller starte eget firma.
Markedsføringsøkonom
Kort videregående uddannelse, 120 ECTS-point
2 år
3 måneders SU-berettiget praktik
August/september
Dansk
Undervisningen veksler mellem teoretisk viden og praktiske projekter, hvor både kreative og akademiske fag indgår. Og gennem uddannelsen udvikler du en bred vifte af kompetencer og viden inden for visuel markedsføring, som klæder dig på til et job inden for området.
Du vil på uddannelsen blandt andet få undervisning inden for projektledelse, økonomi, international markedsføring, erhvervsret, salg og kommunikation.
Derudover vil der være fag som Storytelling, Medieteknologi og teknik, Produceren og forretningsentreprenørskab samt Kunstnerisk metode og kommunikation.
Fagelementet omhandler metoder til analyse af virksomhedens interne forhold, herunder årsregnskabet og regnskabsanalyser. Ligeledes beskæftiger fagelementet sig med at identificere virksomhedens udviklingsmuligheder, samt hvilken organiserings- og selskabsform virksomheden kan vælge.
Fagelementet omhandler metoder til analyse af virksomhedens eksterne forhold og markedspotentiale. Der er fokus på kunder og konkurrenter, og derudover omhandler fagelementet erhvervs- og samfundsforhold, virksomhedens juridiske forhold samt analyser af virksomhedens forsyningskæde.
Fagelementet omhandler metoder i forbindelse med udarbejdelse af markedsanalyser. Der er fokus på data- indsamlingsmetoder og datahåndtering samt juridiske forhold knyttet hertil. Vurdering af data og statistiske begreber og anvendelsen af disse samt metoder og værktøjer til projektledelse og projektstyring.
Fagelementet indeholder udvikling af markedsføringsstrategier, herunder målgruppevalg, positionering samt udarbejdelse af kommunikations- og salgsstrategi, under hensyntagen til budget og virksomhedens mål for indtjening. Fagelementet indeholder desuden udarbejdelse af strategisk og taktisk markedsføringsplan både på B2C samt B2B markedet. Ligeledes indgår metoder til prisfastsættelse baseret på udbuds- og efterspørgselsforhold, samt virksomhedens omkostningsforhold. Endvidere indeholder fagelementer opstilling af scenarier samt juridiske aspekter inden for markedsføring og salg.
Fagelementet indeholder implementering af markedsføringsplanen i praksis og handlingsplanen for denne, herunder sikring af virksomhedens indtjening og opfølgning på målene, samt budgetkontrol. Fagelementet har fokus på udarbejdelse af markedsføringsmateriale, herunder parametermiksets anvendelse i praksis. Ligeledes indeholder fagelementet virksomhedens salgsplanlægning og salgets forskellige fasersamtrisikovurdering af planen og evaluering af dennes effektivitet.
Fagelementet indeholder virksomhedens internationalisering og internationaliseringsstrategier, herunder markedsudvælgelse, etableringsformer samt tilpasning af parameterindsatsen. Fagelementet indeholder desuden kultur og dennes betydning for parameterindsatsen. Ligeledes inkluderer fagelementet handelspolitik og makroøkonomiske faktorer, der påvirker virksomhedens internationalisering. Derudover indeholder fagelementet finansierings- og investeringsteori.
I studieordningen og i valgfagskataloget kan du læse en uddybende beskrivelse af uddannelsen, dens fagelementer og eksamensformer. Herunder mål for viden, færdigheder og kompetencer.
På tredje semester skal du som markedsføringsøkonom-studerende vælge valgfag. I Viborg kan du vælge mellem nedstående valgfag. Derudover kan du vælge at følge valgfag i Randers eller deltage i Summer School tilbud.
Fagområdet Advanced Video Marketing dækker designprocesser, filmiske virkemidler, video marketing-strategier, produktionsteknikker og tværmedial kommunikation. Studerende lærer at udvikle og produ-cere kreative videoindhold til forskellige platforme og målgrupper. Faget fokuserer på storytelling og an-vendelse af den nyeste videoteknologi, med vægt på praktisk anvendelse og kommercielle tendenser.
Fagelementet beskæftiger sig med entreprenørskab herunder grundlæggende teorier og tankegange om op-start af egen virksomhed. Fagelementet har fokus på grundlæggende teorier og modeller i forhold til ideud-viklingsprocessen, forretningsplanen samt den økonomiske del. På økonomisiden er der fokus på finansie-ringen, markedsføringen, salget og kundeforståelsen. Fagelementet har ligeledes fokus på pitchet af forret-ningsideen.
Faget bygger videre på grundlæggende viden om produktion af video. Der er fokus på målrettet brug af værk-tøjer og apps relevante for videoproduktion, så den studerende kender til nyeste muligheder og tendenser og kan anvende dette målrettet i produktionen af videoprodukter og i egen læring og udvikling inden for området.
Der udbydes et valgfag inden for bæredygtighed i Viborg. Valgfaget udbydes over 2 uger i august. Læs mere her.
I løbet af din uddannelse skal du i praktik som markedsføringsøkonom i tre måneder. Praktikforløbet giver dig en stærk jobprofil, da du får mulighed for at kombinere både dine teoretiske og praktiske kundskaber.
I praktikforløbet vil du få et billede af, hvad dine mulige jobfunktioner kan være, når du er færdiguddannet. Forløbet giver dig også relevant joberfaring samt en fornemmelse af, hvordan dit fremtidige job kommer til at se ud.
Som markedsføringsøkonom kan du komme i praktik i flere forskellige brancher, da alle har behov for markedsføring. Din titel som praktikant kan være alt fra markedsføringskonsulent, kommunikationsmedarbejder og Social Media Manager.
Læs også: Ledelse og læring i Legoland
Du og din tildelte praktikvejleder finder sammen en praktikplads, der passer til dine ønsker. Sammen med din praktikvirksomhed sætter i rammerne for din fremtidige praktikperiode.
Alle virksomheder og praktikaftaler bliver godkendt af Erhvervsakademi Dania. På den måde kan vi sikre, at du får det rette udbytte af din praktik. Praktikken kan foregå både i Danmark og udlandet.
Erhvervsakademi Dania ønsker, at du får den bedste start på din praktiksøgning. Derfor tilbyder vi dig platformen, Candeno. Her kan du oprette og uploade dit CV og ansøgning, og virksomheder har mulighed for at slå deres praktikstillinger op. På denne måde kan både du og virksomhederne finde det gode praktikmatch.
Vær opmærksom på, at praktikperioden er ulønnet og SU-berettiget.
Du kan fx blive
Hør Celina fortælle om, hvordan hun har brugt sin markedsføringsøkonom-uddannelse til at starte print-virksomheden Cloud Celebration
For at blive optaget direkte via kvote 1 skal du have bestået en af følgende ungdomsuddannelser:
For alle gælder, at du skal have bestået fagene engelsk C og enten matematik B eller virksomhedsøkonomi B.
Faget er bestået, når det vægtede gennemsnit af samtlige opnåede karakterer i det konkrete fag, er mindst 2,0 uden oprunding.
Adgangskravene skal være opfyldt ved studiestart. Du kan derfor godt søge om optagelse, inden du er færdig med fx din adgangsgivende eksamen eller supplerende fag.
Studiepladserne i kvote 1 tildeles efter faldende optagelseskvotient. Optagelseskvotienten er eksamensgennemsnittet ifølge beviset for den adgangsgivende eksamen.
Når du søger om optagelse via kvote 1, sker det derfor udelukkende på baggrund af dit eksamensgennemsnit fra den adgangsgivende eksamen.
Søger du gennem kvote 2, tæller flere faktorer med i optagelses-vurderingen. For at søge om optagelse gennem kvote 2 skal du enten opfylde kriterierne for kvote 1 eller følgende:
Faget er bestået, når det vægtede gennemsnit af samtlige opnåede karakterer i det konkrete fag, er mindst 2,0 uden oprunding.
Du kan muligvis blive optaget på uddannelsen, selvom du ikke opfylder de formelle krav. Det kan du, hvis du kan dokumentere, at du har faglige kvalifikationer, som kan sidestilles med de formelle krav. Kontakt vejlederne længere nede på siden, hvis du er interesseret i en individuel kompetencevurdering med henblik på optagelse.
Adgangskravene skal være opfyldt ved studiestart. Du kan derfor godt søge om optagelse, inden du er færdig med fx din adgangsgivende eksamen eller supplerende fag.
Alle ansøgninger via kvote 2 bliver behandlet individuelt.
Læs også vores generelle og uddybende "Op og ned på kvote 2", hvis du vil vide mere.
Her skal du søge om optagelse, hvis du ønsker at søge gennem kvote 1 og ønsker at blive optaget alene på baggrund af en dansk gymnasial eksamen.
Her skal du søge om optagelse på en baggrund, som ikke falder ind under betingelserne for at søge til fristen 5. juli. Det gælder:
Du kan blive optaget efter ansøgningsfristerne, hvis vi har ledige studiepladser. Ansøgere, der søger inden fristerne, får dog tildelt en studieplads først.
Optagelse på en ledige studieplads kan både ske efter kriterierne for kvote 1 og kvote 2.
Efter det ordinære optag gennem optagelse.dk sidst i juli vil du kunne finde de uddannelser, som vi har ledige studiepladser på og ansøge om optagelser på dem her.
Randers:
Kvote 1: 65 %
Kvote 2: 35 %
Viborg:
Kvote 1: 65 %
Kvote 2: 35 %
Giv dig selv en god start på dit nye studie som markedsføringsøkonom med lidt forberedelse, inden studiet for alvor går i gang.
Særligt, hvis det er længe siden, at du sidst gik i skole, kan det være en god investering.
Vi anbefaler følgende kurser:
Kandidatreglen betyder, at hvis du allerede har gennemført en kandidatuddannelse fra Danmark eller udlandet, kan du som udgangspunkt kun blive optaget på en ny videregående uddannelse, hvis der er ledige pladser på den uddannelse, du du ønsker optagelse på.
På uddannelser med frit optag uden dimensionering har reglen derfor ingen betydning.
Er du i tvivl om noget, er vi klar til at hjælpe og vejlede. Ring til os eller send os en mail på HvadKanJegBlive@eaDania.dk, så vender en af vores studievejledere retur til dig.
Hvis du har gennemført relevante uddannelser eller dele heraf i enten Danmark eller udlandet, skal du søge om at få merit. Du er, når du sender din ansøgning forpligtet til at informere om de relevante uddannelseselementer du har. Læs mere om merit.
Din ansøgning skal laves digitalt på optagelse.dk og du skal bruge dit nemID/mitID.
Du kan lave din ansøgning i flere omgange, og den er først sendt afsted, når du har underskrevet digitalt med dit nemID. Det sidste skal du til gengæld huske at gøre inden ansøgningsfristen.
Du kan søge om optagelse til det kommende studieår fra 1. februar. Fristen for kvote 2 er 15. marts kl. 12:00, og for kvote 1 er det 5. juli kl. 12:00.
Hvis vi har ledige pladser på vores hold, optager vi studerende helt frem til studiestart i august/september. Der er de samme adgangskrav som ellers.
Ledige pladser vil du op mod studiestart altid finde her.
Hos Dania modtager du primært undervisning på mindre hold – en undervisning der bygger på en nærværende og hjælpsom tilgang. Det betyder også, at du altid har mulighed for at stille spørgsmål, hvis du er i tvivl om noget.
Vi ønsker at gøre springet fra elev til studerende så naturligt som muligt – så du kan fokusere på at lære og dygtiggøre dig.
Din trivsel er vigtig for os, og du vil derfor også møde lærere, der går op i både din faglige og sociale trivsel på uddannelsen.
Er din store drøm at arbejde eller studere i udlandet? Så har du også mulighed for et udlandsstudie på noget af din uddannelse hos Dania. Et udlandsstudie kan være en god mulighed for at lære nye kulturer at kende og samtidig tilføje kompetencer til dit CV. Se dine internationale muligheder herunder.
Både før og under dit studie tilbyder vi dig noget ekstra. Vi vil nemlig gerne give vores studerende de bedste forudsætninger for at få en god studietid hos os og en god karrierestart.
Før du starter hos Erhvervsakademi Dania, tilbyder vi derfor en række forskellige genopfriskning-kurser, og under dit studie kan du vælge at supplere din uddannelse med ekstra viden, så du står endnu stærkere som nyuddannet.
Forud for studiestart tilbyder vi altid flere kurser, som har det formål at hjælpe dig til at få en god start på din uddannelse hos os.
Vi har primært korte kursus tilbud, så du bliver præsenteret for teori, øvelser og opgaver fra første dag på studiet. Derfor oplever mange, at det er en stor fordel at starte med at genopfriske deres viden. Det er selvfølgelig frivilligt, men mange har stor glæde af det.
Har du overskud og lyst til det i dagligdagen, tilbyder vi dig at læse et akademifag hos os sideløbende med din fuldtidsuddannelse.
Et akademifag vil give dig noget ekstra til CV'et og kan lette dit arbejde med at finde praktikplads under og job efter endt studie.
Vi tilbyder i udgangspunktet ekstra akademifag både online og på vores campusser i foråret og efteråret.
Uddannelsen til markedsføringsøkonom er en kort videregående uddannelse på 120 ECTS-point. Forkortelsen står for "European Credit Transfer and Accumulation System", og betyder kort sagt for dig, at du kan få uddannelsen anerkendt i andre europæiske lande.
I den officielle kvalifikationsramme over livslang læring ligger uddannelsen på niveau 5 af 8. Du kan efterfølgende læse videre på en uddannelse, der ligger på niveau 6. Det kan du f.eks. ved at læse en halvanden årig professions-bachelor top-up. Efter det er din vej åben for at læse videre på niveau 7 og slutteligt 8, som er forskergraden.
Uddannelsesstigen er nem overskuelig i en visualiseret udgave.
Med en uddannelse som markedsføringsøkonom har du mange muligheder for at læse videre og bygge ovenpå. Du kan blandt andet læse videre på en professionsbachelor i International handel og markedsføring, Dataanalyse, E-handel, International Hospitality Management, Sportsmanagement, Digital konceptudvikling eller Innovation og entrepreneurship.
Uddannelsen er SU-berettiget. Du kan læse mere om SU på su.dk.
Bor du i lejebolig kan du muligvis få boligstøtte af din bopælskommune. Dine specifikke muligheder må du forhøre dig om hos din kommune.
Alle vores campusser er beliggende i byer, hvor du som studerende har god mulighed for at finde en bolig til SU-venlige priser.
På campussiderne, som tilbyder denne uddannelse, kan du læse vores lokale personales gode råd om bolig i netop den by.
I løbet af din studietid vil du møde forskellige prøver og eksamener, nogle vil være skriftlige mens andre vil være mundtlige. Din uddannelse slutter altid med en afsluttende opgave, som du efterfølgende skal forsvare til en mundtlig eksamen.
I studieordningen kan du se flere detaljer for eksamener og prøver under uddannelsen. Du kan også læse mere i eksamensreglementet.
Inden du starter og før hvert semester, vil du modtage en liste over litteratur, som du skal anskaffe dig.
Nogle køber bøgerne fra ny, mens andre finder noget af litteraturen brugt eller låner sig til det. Udgifter til undervisningsmateriale som bøger og anden litteratur skal du selv betale.
Du har mulighed for at få hjælp via Specialpædagogisk Støtte-ordningen (SPS), hvis du har brug for ekstra hjælp til at kunne gennemføre uddannelsen på samme vilkår som andre. Læs mere om SPS.
Nyheden om, at studierne i Horsens fortsætter, glæder Daniel Bach, der selv har taget uddannelserne og startet reklamebureauet Bubble under sin praktik
Erhvervsakademi Dania overtager udbuddet af studierne til markedsføringsøkonom og International handel og markedsføring i Horsens og starter til sommer. Det glæder Business Horsens og reklamebureau-stifter, der selv har taget uddannelserne
Nu bliver de første markedsføringsøkonomer færdige på onlinestudiet. En af dem er Oliver Hertz, håber at blive ved Salling Group, hvor han er i praktik.
I sin praktik som handelsøkonom ved Lead Company er Trine Maul von Benzon Eriksen vokset med opgaverne i en sådan grad, at hun allerede nu er blevet fastansat i det lokale marketingbureau
Mads læser til kemiingeniør på Aalborg Universitet, og Julie studerer markedsføringsøkonom online hos os på Dania. Sammen udvikler de et produkt, der kan opdage stoffer i drikkevarer – et vigtigt bidrag i kampen mod drugging, som rammer 1 ud af 5 unge mellem 18-36 år. De har også fået et mikrolegat på 25.000 kr., som har styrket deres arbejde med at få patent og lancere produktet. Se videoen og hør, hvordan de kombinerer teori og praksis for at skabe en forskel.
Denne uge har både markedsføringsøkonomer og it-teknologer på 1.semester været til Iværksætterfestival i Viborg, arrangeret af Business Viborg
Hjalp denne side dig?