En givtig brainstorming på Innovationsdagen

Otte virksomheder kom til Erhvervsakademi Dania med markedsføringsudfordringer til 300 studerende, der deltog i Innovationsdagen tirsdag den 30. september. Studerende fra forskellige uddannelser vandt præmier.
nyhed

Studerende fra Dania i Randers blev opfordret til at bryde mønsteret og tænke ud af boksen for at finde innovative og kreative ideer til, hvordan de kan markedsføre en fremtidskikkert, små landsbyer og gøre det mere attraktivt for forskellige madiværksættere.

Det er tredje år, at Erhvervsakademi Dania i Randers afholder Innovationsdagen. Det var en succes for både involverede firmaer og de studerende, som i grupper udvikler nye ideer til en specifik virksomhed. Studerende fra markedsføringsøkonom-, serviceøkonom-, handelsøkonom-, produktionsteknolog-uddannelserne vandt præmier. De kom frem til den bedste løsning og de mest innovative ideer for virksomheden, de arbejdede med.

Innovationsdagen er arrangeret af Erhvervsakademi Dania, Randers Kommune, Ph.d. i brugerdrevet innovation, Jacob Høj og Erhverv Randers

Jacob Høj rådede de studerende til at give sig selv tid til at komme ud med nogle ideer, ikke at være bange for at lave en fejl og til komme ud i virkeligheden. ”Man kan ikke lære innovation i bøgerne, man skal ud at prøve det i virkeligheden. En af de mere vigtige ting er, at tro på ens koncept og hvis en virksomheden afviser ideen, skal man prøve et andet sted”.

Kaffe, tang, it og sutter

I år arbejdede nogle studerende med at lave markedsføringsplan og brand udvikling til blandt andet Nordisk Tang, Tanjas Delicafe, Luxut Suttekæde, Fru P Kaffe og The samt Play IT.

Play IT, som laver fremtidskikkerten, udfordrede de studerende til at finde en måde at formidle deres ide på eller skabe et stor projekt sammen med museerne.

Innovation DanishJacob Hoej U

Markedsføringsøkonomen Anikka Lorentsen og hendes gruppe skulle lave en markedsføringsanalyse, finde kunstner og forhandler til iværksætteren Grevelsgaard. ”Vi skulle komme ud at snakke med nogle butikker. Det er en god ide at lave en innovationsdag, fordi man går ud og bruge teorien i praktik”, siger Annika Lorentsen.

Ifølge Bettina Vahle, ejeren af Grevelsgaard er ideen at udvikle deres kunstgalleri og glasværksted. ”Vi vil gerne vide, hvem der er vores kunder, og hvilke produkter de spørger efter”.

Nogle studerende skulle finde en kreativ måde at markedsføre Libanesisk Olivenolie på. Iværksætteren vil importere olie til Danmark, og finde ud af hvordan de kan komme ind på det danske marked.

Idémager for landsbyens udvikling, Munk Jepsen, som gerne vil samarbejde om udviklingen af fremtidens landsbyer udfordrede de studerende til arbejde med en online platform for at udvikle landsbyer. ”Ideen er at skabe udvikling for landsbyer, give dem udsyn, branding og bruge sociale medier”.