Lean er ikke rationalisering, men effektivisering, siger Jan om akademifag på deltid

Og Lean er ikke lig med besparelser i skolevæsenet. Det var Jan G. Stigaards svar, når kollegaer på en folkeskole i Viborg spurgte til, hvorfor han var så glad for akademifaget Lean-ledelse i praksis, som Jan har læst på Erhvervsakademi Dania i Viborg.
nyhed

”Jeg var fra en start interesseret i at vide mere om, hvad Lean var for noget. Det var meget oppe i medierne, og også når det gjaldt debatten om effektivisering i det offentlige. Jeg er i dag viceskoleleder på en større folkeskole i Mariagerfjord Kommune, hvor jeg kan se, at jeg kan anvende Lean tænkningen,” fortæller Jan Stigaard.

I Jans optik har Lean intet med rationalisering at gøre. Han forklarer: ”Lean handler om hvordan man kan gøre sig arbejde bedre, og fx begrænse spildtiden, når det gælder almindelig brug af Lean i fx administrative rolle og ikke decideret industriproduktion.”

To minutters øvelsen gør gavn hver dag

Jan bruger til stadighed tænkningen og meget konkret, når han i sit job vurderer, hvordan og om han kan nå en opgave på to minutter, og hvordan han kan plukke de lavt hængende frugter, for at nå i mål med en opgave. ”Når vi fx laver et skema eller en formular til elevernes forældre, kan man gennemtænke rækkefølgen i indhold, så kronologien er logisk og rækkefølgen passer til hvem der skal gøre noget i en bestemt rækkefølge,” forklarer jan uddybende.

Systematik og en effektiv tilgang til opgaver er det primære som Jan har fået i udbytte fra akademifaget Lean-ledelse i praksis. ”Det har været meget inspirerende, og jeg vil klart anbefale andre at læse akademifag på deltid. Man holder sig opdateret og bedre i stand til at opsøge ny viden, ” slutter Jan Stigaard.